<Sonen

Föräldrarna

Hon

Bilarna

Snobben

Valasjön

Gamla kort

Mina bilar genom åren

På en del ställen fattas det bilder - det beror på att bilder saknas! Men det kommer kanske så småningom...

Ford Anglia deLuxe (!) 1965



Inköpt 1971 och den fanns kvar i min ägo fram till våren 2002, fast största delen av sin levnad tillbringade den i farsans garage i Lexe. Det var väl meningen att pappa skulle svetsa och fixa, men det blev liksom aldrig tid....! Tjejen på bilden heter Lena och henne har jag inte kvar...

Bilen användes flitigt när jag jobbade som disc-jockey i Falun och Borlänge. Den blev väldigt välkänd med sin stora Läkerol Special-ask på huven - alla trodde att jag hade något med Ahlgrens att göra (bodde faktiskt granne med en av Ahlgren-arna).

Hastighetsmätaren gick bara till 140 på den här bilen - och där parkerade den oftast! Å ändå var motorn bara på 997 ccm, 40 "vettskrämda" SAE-hästar och en slaglängd på 48,4 mm!

Vill Du se FORD:s Anglia annons från 1962, klicka här!

Se instruktionsboken

Volvo P 1800 1967


Den köpte jag i Hudiksvall 1975 och behöll den till 1977. När man skaffade familj gick det ju inte att åka sportbil längre - barnvagnen fick ju inte plats.

Skulle väl kanske ha magasinerat den för framtida bruk - den är ju eftertraktad idag. Hade förresten en polare i lumpen (Karlsson från Junsele) som också åkte P18 - tänk vad bilar kan förena...

Bilen hade svart läderklädsel (väldigt halkig på vintern), fyrväxlad växellåda med elektrisk överväxel (OverDrive) och Volvos gamla välkända B18-motor med dubbla SU-förgasare. Lättmetallfälgar fanns knappt på den här tiden...

Ford Granada 2,3 1973


Första familjebilen blev en Granada med 2,3-liters V6:a. Försedda med massor av mätare - kändes nästan som en sportbil när man såg instrumenteringen. Tre-stegad automatlåda gjorde att ekonomin inte var den bästa, fast å andra sidan var den billigare än nästa Granada.

Grabben på bilden är Mattias, sonen Johans halvbror.

Ford Granada 3,0 GHIA 1975


En fantastisk bil, den enda jag ägt som haft grill i gjutjärn, vägde säkert 10 kilo. Tjock plyschklädsel, tjocka mattor och RIKTIGT ädelträ i dörrpanelerna (man fick stickor i fingrarna när man skulle polera). Väldigt törstig, omöjlig att få ned förbrukningen under 1,40 l/mil!

Två spräckta kolvar gjorde att den stannade vid ett trafikljus i Falun, men efter i- och urmontering av motorn gick den igen. Tur att man har en far som har ett stort garage och många verktyg!

SAAB 900 EMS 1979


En ljusblå skönhet som tyvärr ändade sina dagar på semesterresa i Nybro-trakten. Både bil och husvagn (som jag lånat av far & mor) var färdig för skroten efter att ha blivit påkörd av en Skoda (framförd av gubbe med hatt).

Citroën CX 2400 Pallas 1979


En fantastisk bil med en väghållning i absolut toppklass. Använde aldrig vinterdäck, trots många resor i tjänsten till norra Dalarna. Tyvärr höll inte kvalitén samma klass som finesserna och komforten.

Glömmer aldrig när jag retade gallfeber på mina grannar som skottade snö i garageinfarten - jag behövde ju bara höja bilen och köra in!!

Varför gör dom inte såna här bilar längre...skulle gärna lägga mina händer på en Citroën CX Turbo 2 från 88 - det kommer alltid att vara min drömbil!

SAAB 900 GLs 1982


En riktig Svensson-bil, som dock gjorde ett bra jobb som transportmedel. Fast den har väl inte givit något bestående intryck...

Ford Scorpio 2,0 GL 1986


Snygg mörkgrå bil som köptes via en annons i Gula Tidningen. Bilen hade råkat ut för en liten krockskada i fronten och blev med tiden lite "skabbig" i lacken. Kvalitén på "fårrden" var inte riktigt bra, men den var mycket rymlig - hela familjen fick plats.

SAAB 9000i 1988


Svart och snygg med beige klädsel. Bilfirman i Gävle hade haft den "på lager" i 1½-år innan jag köpte den till ett bra pris. Sedermera tog mina föräldrar över den och den rullar fortfarande, nu inne på sitt 29:e tusental mil - fortfarande utan problem!

Opel Omega 2,0 GL 1991


En bil som jag hade från det att den var fabriksny - först som tjänstebil och sedan "friköpt". Fick med åren den egenheten att den inte vill gå när det blev för varmt. Det gällde att parkera i skuggan!

Kommer nog inte att skaffa någon fler Opel.....

Nissan 200 SX 1989


Inköpt i december 1995, stulen och "kvaddad" i augusti 1996 av mr R. Kwiek!

Var försedd med automatlåda (unikt?!) och kick-down i kombination med turbon gav ett otroligt "tryck" vid omkörningarna.

BMW 535i 1989


Jodå, BMW är en fantastiskt härlig bil, både att köra och att åka i. Det märktes att det fanns 211 hästar under huven och att den vägde en hel del. Tyvärr förde det med sig att bensinräkningarna sköt i höjden! Så det blev snabb försäljning...

Nissan 180ZX 1988


Inköpt i maj 1999, min tredje 2+2-sitsiga bil ("Varför skall man ha baksäte") och kanske är det "gubbsjukan" som får en att satsa på en sån här bil. Jag var kanske inte speciellt begeistrad över bilen när jag köpte den, men den har visats sig vara en riktigt härlig "gubb-racer". Fast stolarna kunde vara bättre...

Bilden föreställer den där morgonen på Karlsgatan när jag upptäckte två 180zX parkerade på gatan. Vem är min??

Man skulle kunna säga att den var väldigt populär eftersom den drabbades av inbrott gång på gång - tills slut tröttnade försäkringsbolaget och köpte den!

Ford Escort 1,6 L Combi 1984


En herrgårdsvagn! Det var egentligen syrran som fick den som dellikvid när hon sålde sin SAAB, hon tyckte den var alldeles för dålig och sålde den till mig för 1½ tusenlapp (500 för bilen, 500 för stereon och 500 för bilskatten). Egentligen en fantastisk bil, den ser helskabbig ut med massor av rostangrepp men är superfräsch i underredet trots sina 21 år - inga problem med besiktningen, alltså. Och startvillig! Fast det är väl ingen bil som man använder som bröllopslimousin direkt (men det är inte därför som jag inte har gift mig).

Varför måste man ha en ny bil att skryta med när man ändå bara åker några kilometer per dag....

Chrysler Voyager 3.0 LE 1989


Inköpt i Västerås via auktionstjänsten Tradera. Den kostade 8.000:- och var ju i ärlighetens namn knappast värd dom pengarna. Mycket rost och en hel del småfel, den var ju 15 år gammal och hade gått drygt 21.000 mil. Men en underbar komfort! Med Mitsubishis V6:a under huven och cruise-control:en aktiverad var det ungefär som att sitta i X2000, fast man måste ju styra själv. Det enda som saknades var ett riktigt bagageutrymme, packning låg utspridd i hela den bakre delen av bilen. Tyvärr tyckte kamremmen att den skulle ha bytts för länge sedan, då helt plöstligt ville inte motorn gå - så det blev dags för skroten!

Citroën XM Turbo C.T. 2000


Titta! Återigen en Citroën, denna gång en XM som ju nästan är som en vanlig bil. Fast naturligtvis har den hydrualfjädringen, precis som moderna turistbussar. Och turbomotor som ger acc även när man ligger på drygt 100 km/h - bra vid omkörningar på Rv67.